KELENDAR HIJRAH

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

Thursday, June 19, 2008

Naik Minyak.

Hari ini saya lihat seorang PakCik naik minyak di kedai baiki penghawa dingin kereta sebab dicas terlalu mahal dan ditipu macam-macam perkara."Hoi,tokey celaka,tadi saya suruh isi accont aje,kenapa cas sampai RM150.00?kau orang gila ke??"
"Hayya...boss,accont mana boleh jalan kalau itu ring accont tarak baiki".
"Celaka kau,tadi aku tengok tak ada apa-apa rosak...nininih ,tengok mana ada rosak yang kau orang tukar buat ape...memang dasar penipu,aku tak nak bayar.Cabut semula".
"Itu macam boos,kena bayar cas upah dua kali woo RM 80.00 ma...".
Wah,akupun teringgat beberapa peristiwa tentang baiki penghawa dingin dikedai Raub.Tiga bulan lalu aku pergi kesalah sebuah kedai kerana accopt kereta aku tak berfungsi walaupun dah masuk gas."Hayya kawan,sudah ada bocor lah".Lantas aku tanya bera harga untuk baiki .Dia kata lebih kurang RM 600 sahaja.Nasib baik masa itu aku tak de duit lagi,aku tangguh urusan baiki berkenaan.Selepas tiga bulan aku pergi semua kekedai yang sama.Tapi dia dah lupa agaknya.Saya buat tanya sekali lagi kenapa accont tak sejuk walaupun baru ditambah.Tokey itu pun cek lah kereta aku."Hayya kawan,dia punya ring sudah rosak lah".Lantas aku ambil keputusan, tak baiki di kedai berkenaan.Aku pergi kedai lain."Hayya kawan ini kipas accont tarak pusing lah".Ok,baru aku percaya.Aku tanya berapa harga kipas."Woo,kalu oligenal RM 300.00 loo,kalau secont hand punya RM150 looo,tapi semua sekali cas RM200 loooo,upah RM50.00.Itulah harga ikut suka hati dia orang,apa nak buat.KITA JUGA YANG KENA!!!!

No comments:

Post a Comment